خبرگزاری آریا- همزمان با هفته پژوهش و فناوری، بیستوششمین دوره تجلیل ار پژوهشگران برتر دانشگاه مازندران برگزار شد.
به گزارش خبرنگارآریادربابلسر، همزمان با فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری، بیستوششمین دوره تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه با حضور دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه، معاونان و مشاوران رییس، روسای دانشکدهها و جمعی از اعضای هیات علمی در سالن اجتماعات شهید آوینی دانشکده هنر و معماری برگزار شد.
بر اساس این گزارش، دکتر صالحی عمران در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه را باید به عنوان یک عنصر اساسی و قلب تپنده کشور بدانیم، خاطر نشان کرد: تردیدی نیست که آموزش عالی و دانشگاهها، موتور توسعه کشورها هستند و اعضای هیات علمی و کنشگران علمی، سلولهای بنیادین این قلب تپنده هستند و دانش و نوآوری را در رگهای جامعه جاری میکنند. کسی نمیتواند منکر نقش کلیدی و موثر اعضای هیات علمی باشد.
رییس دانشگاه مازندران با تاکید بر این که اعضای هیات علمی، نقش کلیدی در توسعه پژوهش و فناوری دارند، افزود: در خصوص نقش اساتید در توسعه پژوهش، اولین نقش آنها، نقش پژوهشگر و تولیدکننده دانش است. باید بپذیریم که اعضای هیات علمی هستند که با تولید علم ناب و پژوهشهای بنیادین و کاربردی، مرز دانش را گسترش میدهند. و اگر بخواهد اتفاقی در دانش کشور صورت بگیرد، این نقش بر عهده اعضای هیات علمی است.
دکتر صالحی عمران با اشاره به اینکه اساتید، نقش مربی و پرورشدهنده نسلهای آینده را بر عهده دارند، اظهار داشت: اساتید با دانشجو سروکار دارند. نقش مربی و پرورش دهنده نسل آینده پژوهشگران را نباید دست کم گرفت، ما باید روش آموزش را به دانشجویان یاد بدهیم. اما صرف انتقال معلومات وظیفه ما نیست، آموختن روش پژوهش، تفکر انتقادی و روش حل مساله، جزو وظایف کلیدی و اصلی هر استاد و اعضای هیات علمی قلمداد میشود. هدایت پایاننامه، صرفا انجام یک متن نیست، یک پروژه تحقیقاتی است که منجر به دستاورد علمی میشود. در این زمینه، ایجاد شور و اشتیاق برای کارهای پژوهشی خیلی مهم است.
نماینده وزیر علوم در استان مازندران، با تاکید بر نقش اعضای هیات علمی در پیوند دانشگاه و صنعت و جامعه، بیان کرد: نقش اعضای هیات علمی در پیوند دانشگاه و جامعه و شناختن نیازهای واقعی کشاورزی، صنعت، خدمات و مشاوره تخصصی به آنها، تاکید شده است. در دیدگاه ادبیات آموزش عالی، نقش مشاورهای اعضای هیات علمی، در بخشهای دولتی و خصوصی، بسیار مهم است.
دکتر صالحی عمران با اشاره به موانع و چالش های موجود در دانشگاه برای اعضای هیات علمی، بیان کرد: موانع و چالشهای اساسی برای اساتید در زمینههای مختلف مانند بار سنگین آموزش، بوروکراسی اداری و پیچیده، کمبود منابع مالی پایدار، فاصله بین دانشگاه و صنعت، فشار بر تعداد مقالات بدون در نظر گرفتن اثرگذاری اجتماعی، وجود دارد، که باید اصلاح شوند. ساختار ارزیابی نیز باید اصلاح شود و از سمت کمی به کیفی برود و همچنین تشویق به کار گروهی و بینرشتهای در پژوهش، خیلی مهم است.
رییس دانشگاه مازندران با تاکید بر این که اعضای هیات علمی، حلقه اتصال دانش، پژوهش و فناوری هستند، عنوان کرد: اعضای هیات علمی هم تولیدکننده، هم انتقالدهنده و هم کاربران دانش هستند. در حقیقت، نقش چند بعدی برای اعضای هیات علمی در دانشگاه باید به رسمیت بشناسیم. ما باید موانع را برداریم و فضای آزاد و حمایتگری برای آنها به وجود آوریم.
دکتر صالحی عمران با اشاره به موضوع رتبهبندی دانشگاه گفت: در نگاه ذینفعان درونی و بیرونی آموزش عالی، رتبه بندی دانشگاه مهم است. حتی در ادبیات بینالمللی بین دانشگاهی، هم رتبه دانشگاه در ارتباط با آنها موثر است. ما آییننامههای رتبهبندی، ارتقا، ترفیع و گرند را در این زمینه در دانشگاه داریم که گاهی اوقات هر کدام ساز جداگانه دارند. باید این آیین نامهها با هم همنوا شوند.
رییس دانشگاه مازندران در پایان با تاکید بر لزوم همراهی و همکاری اعضای هیات علمی بیان کرد: اگر همه شما پای کار باشید، و در این امور ما را یاری کنید، با هم میتوانیم دانشگاه مازندران را به رتبه خوبی برسانیم.
دکتر سید باقر حسینی، مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه مازندران، با اشاره به این که اساتید دانشگاه، سرمایههای بیبدیل و گرانقدر در فضای دانشگاه هستند، بیان کرد: تا آنجایی که در توان من باشد، از اساتید دفاع خواهم کرد و کنار شما خواهم بود. گاهی اوقات در فضای دانشگاهها، بعضی از این جناحبندیها آنقدر پررنگ میشود که اساتید در مقابل هم میایستادند و این کار، صمیمیت بین اساتید را از بین میبرد و به دانشگاه نیز آسیب میزند.
دکتر حسینی در خصوص این که پژوهش دانشگاه باید ناظر بر حل مسایل و مشکلات کشور و استان باشد، اظهار داشت: سیره دینی ، بزرگان دینی و کار تخصصی به ما میگوید، که باید پژوهش داشته باشیم، اما اینکه بگوییم «یا پژوهش کن و یا نابود شو»، این فشاری بر اعضای هیات علمی، در نوشتن مقالات وارد میکند که به نظر من خیلی فضای خوبی نیست و باعث میشود، ما از فضایی که وظایف دیگر و نقشی که در تربیت دانشجویان بر عهده اساتید است، مقداری فاصله بگیریم.
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه مازندران، در خصوص جایگاه استاد عنوان کرد: امام سجاد(ع) در «رساله الحقوق» خود، در خصوص جایگاه معلم می فرمایند: معلم تنها یک انتقال دهنده اطلاعات نیست، او یک سیاستمدار و مدیری است که ابزار حکمرانیاش علم است. در زمنیه وظیفه ی یک شاگرد نسبت به استاد خود، اصولی مانند: احترام سیستماتیک هم به شخص استاد و هم به جایگاه علم، حضور آگاهانه به گوش دادن فعال، رعایت اخلاق مکالمه با استاد، حفظ سلامت و خلوص فضای علمی، وفاداری علمی و انصاف در قضاوت و ... را مطرح میکنند. این اصوص زمانی به کمال خودشان میرسند که نیت خالصانه باشد و هدف نه رقابت علمی که طلب علم برای خداوند متعال باشد.
دکتر حسینی با تاکید بر این نکته که اگر بخواهیم دانشجویانی تربیت کنیم، که جایگاه اساتید را رعایت کنند، باید آنها را دینی تربیت کنیم، تصریح کرد: استاد به عنوان مدیر، مدبر و سیاستمدار نسبت به دانشجو است. البته تدبیر، او تدبیر علمی است. او با علم و حکمرانی باید دانشجو را مدیریت کند. ما در همه عرصههای علمی، اخلاقی و مهارتی نیاز به تربیت دانشجو داریم. چه خوب است که استاد، روش، اخلاق و سبک خود را در دانشجویانش تکثیر کند و دانشجو، شبیه یک استاد کامل به نمونه، تربیت شود.
دکتر جمال قاسمی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران نیز در این مراسم، با اشاره به فعالیتهای پژوهشی انجام شده در دانشگاه بیان کرد: فعالیتهای مختلفی در حوزه پژوهش و فناوری در دانشگاه انجام شده است که شامل مقالات، طرحهای پژوهشی داخلی یا خارجی، ارتباط با جامعه و صنعت، همایشها، نشستها و کتب و نشریات، که همه اینها در حقیقت چیزی است که شما اساتید انجام میدهید و ما به عنوان خدمتگزار شما، در حوزه پژوهش و فناوری، این مسوولیت را داریم که بتوانیم با برنامهریزی، از همه ظرفیتها استفاده کنیم و آنها را هدفمند کنیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران در خصوص اهمیت انتشار مقالات با کیفیت در رتبهبندی دانشگاه عنوان کرد: در رتبهبندیهای آی اس سی، انتشار مقالات با کیفیت و دستاوردها در جامعه و صنعت که ادامه مسیر انتشار مقالات میباشد، از اهمیت بسیاری برخوردر است. در کنار آنها، رعایت اخلاق پژوهشی نیز بسیار مهم است. با این مقدمه، ما شیوهنامه طرحهای تحقیقاتی از محل گرنت را بازنگری کردیم. شیوهنامه پاداش مقالات تغییر کرد، به ویژه مقالات Q1و Q2 بهبود خیلی خوبی داشته است.
دکتر قاسمی در ادامه در خصوص برگزاری کارگاهها و نشستها در دانشگاه، اظهار داشت: در این خصوص، سلسله کارگاههای اخلاق در پژوهش را برای دانشگاههای کشور برگزار کردیم و با حمایت وزارت علوم، شش کارگاه برگزار شده است و قرار شد این فرایند ادامه داشته باشد. همچنین برگزاری رویدادها با هدف مهارتافزایی در دانشگاه بسیار زیاد است و حداقل، ماهانه یک رویداد، نشست تخصصی و برنامهریزی برای برنامههای مهارت افزایی برگزار میشود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران در خصوص ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت فناوری و طرحهای کاربردی، با برگزاری نشستهای تخصصی و دعوت از بخشهای بیرونی، تلاش کردیم تا این ارتباطات را ایجاد کنیم. در بخش طرحهای پژوهشی، مبلغ قراردادهای پژوهشی ما نسبت به سال قبل، بیش از 2 برابر شده است. همچنین طرحهای با کیفیتتری را با مبالغ بالاتر میگیریم. بیش از100 عضو هیات علمی ما درگیر طرحهای پژوهشی هستند، این رشد 30درصدی تعداد و رشد 100 درصدی مبلغ قراردادها، نشان میدهد که وضعیت ما خوشبختانه خوب است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران، با اشاره به اقدامات انجامشده در بحث تالیف کتاب و نشریات گفت: دستورالعملی در هیات امنا مصوب کردیم و برای کتابهای بینالمللی و چپتر بوکهای بینالمللی پاداش در نظر گرفتیم. در بحث نشریات، از سال گذشته تا به امسال، تعداد 8 نشریه علمی و پژوهشی، به مجموعه نشریات دانشگاه اضافه شده است. اما یادمان نباید برود، در رتبه بندی ISC نشریات Q1 و Q2 مهم هستند. باید کمک کنیم که این نشریات Q معتبری بگیرند که بتواند رتبه دانشگاه را بالا ببرد. درخصوص بینالمللیسازی نشریات، با تلاشهای اساتید در دانشکده ریاضی یک مجله در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شد. در بحث اختراعات ملی و بینالمللی هم دستورالعملی برای تشویق در هیات امنا مصوب شده است.
دکتر قاسمی با اشاره به فعالیتهای کتابخانه مرکزی در دانشگاه عنوان کرد: کتابخانه مرکزی، بیشتر جنبه خدماتی به دانشجویان و اعضای هیات علمی را در دانشگاه دارد، همچنین در برگزاری آزمونها، نشستهای تخصصی، تمدید اشتراکهای اطلاعاتی و قراردادهای مختلف نرمافزاری با دانشکدهها همکاری میکند. مستندکردن تاریخ شفاهی دانشگاه مازندران، یکی از کارهایی است که در حال انجام میباشد. این فرایند از دو سه سال پیش شروع شده و ادامه خواهد داشت، و ما از عزیزان دانشگاه دعوت میکنیم که در این پروژه به ما بپیوندند. در کتابخانه یک رویکرد جدیدی را ایجاد کردیم، و به عنوان مرکز یادگیری و مهارتآموزی، کارگاهها و برنامههای متعددی را اجرا کردیم و در حال اجرا هستیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران در پایان، گزارشی از روند انتخاب پژوهشگران نمونه دانشگاه و شاخصهای این انتخاب ارایه کرد.
یادآور میشود: در این مراسم از جمعی از نخبگان دانشگاهی در بخشهای: دانشمندان یک درصد برتر دنیا، دانشمندان دو درصد برتر جهان، پژوهشگران برتر گروههای چهارگانه، پژوهشگران برتر دانشکدهها، رییس دانشکده برتر در همکاری با حوزه پژوهش، صاحبان کتب، مجلات، طرحهای کاربردی برگزیده و دانشجوی پژوهشگر برتر تجلیل شد. همچنین با توجه همزمانی این مراسم با روز میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن، از همکاران بانوی حوزه معاونت و کارشناسان پژوهشی دانشکدهها با اهدای گل تجلیل شد.