
خبرگزاری آریا- مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز با اشاره به توجه ویژه شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز به پروژه مترو گفت: در دوره فعلی مدیریت شهری، بودجهای چندبرابر سنوات گذشته برای توسعه خطوط ریلی اختصاص یافته است.
به گزارش خبرگزاری آریا در تبریز؛ اصغر باقریفر مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز پیش از ظهر امروز در ادامه سلسله نشستهای خبریی مدیران مجموعه شهرداری با تحریریه شهریارنیوز اظهار کرد: بودجه سازمان حمل و نقل ریلی در سال جاری 6500 میلیارد تومان است که از این میزان، 460 میلیارد تومان مربوط به هزینههای جاری و 6040 میلیارد تومان به بخش عمرانی خطوط یک، دو، سه و چهار و حوزه ناوگان خط یک تخصیص یافته است.
بودجه و وضعیت ناوگان ریلی تبریز
به گفته باقریفر، 315 دستگاه واگن در یکی از شرمتهای داخلی در دست تولید است که 180 دستگاه آن متعلق به تبریز، 90 دستگاه اصفهان و 50 دستگاه نیز متعلق به شیراز است.
او افزود: تاکنون 45 دستگاه تحویل گرفتهایم و تجهیزات 30 واگن نیز آماده و تحویل کارخانه شده است. سهم تبریز از قدرالسهم تولید، 57.18 درصد است و پیشبینی میشود از 6 رام تولیدشده، سه رام به تبریز اختصاص یابد.
مدیرعامل مترو تبریز تحقق 57 درصدی بودجه عمرانی و 120 درصدی عملکرد درآمدی در ششماهه نخست سال را از دیگر شاخصهای مثبت عملکرد سازمان دانست.
خط یک؛ حملونقل ترکیبی و افزایش خدمات مسافری
باقریفر اعلام کرد: در خط یک مترو تبریز، روزانه حدود 70 هزار مسافر جابجا میشوند. تاکنون 12 رام در حال بهرهبرداری است و با تکمیل 180 دستگاه واگن، هدوی حرکت قطارها به 4 دقیقه کاهش مییابد.
وی افزود: احداث پلهبرقی جدید در ایستگاه شهید باکری با اعتبار 25 میلیارد تومان و نصب سه آسانسور و پلهبرقی در ایستگاه سهراه امین با هزینه 37 میلیارد تومان انجام شده است.
به گفته وی، در آینده نزدیک برای آمارگیری دقیق مسافران، دوربینهای People Count در ایستگاهها نصب خواهد شد.
خط دوم مترو تبریز
باقریفر گفت: خط دوم مترو تبریز با طول 22.4 کیلومتر و 20 ایستگاه در سه فاز طراحی شده است. فاز اول به طول 10 کیلومتر، فاز دوم 7.5 کیلومتر و فاز سوم 5 کیلومتر است.
به گفته وی، حفاری حد غربی فاز اول به پایان رسیده و دستگاه تیبیام از مسیر خارج شده است. حد شرقی نیز تا نزدیکی استانداری پیش رفته و 730 متر از حفاری باقی مانده که تا پایان بهمنماه تکمیل خواهد شد.
او افزود: در فاز اول هشت ایستگاه از قراملک تا استانداری پیشبینی شده است. در هفت ایستگاه عملیات اجرایی و نازککاری در حال انجام است. تاکنون 1200 متر ریلگذاری انجام شده است.
برنامهریزی برای بهرهبرداری از پنج ایستگاه خط دوم و آغاز مسافرگیری تا پایان سال 1405 از مهمترین اهداف اعلامشده این سازمان است.
فاینانس خارجی؛ فرصتی کمنظیر برای توسعه خط دو
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز در رابطه با فاینانس خط 2 مترو گفت: موضوع فاینانس خارجی از سال 93 مطرح شد و در سال 94 جزو مصوبات سفر ریاستجمهوری قرار گرفت. این فاینانس به مبلغ 420 میلیون دلار بوده و بانکهای شهر، تجارت و سپه به عنوان بانکهای عامل معرفی شدهاند.
وی افزود: تنها مرحله باقیمانده، تشکیل سندیکای بانک عامل و تصویب شورای حکام چین است. پیشبینی میشود با تکمیل این فرایند، اوایل سال آینده مبلغ فاینانس واریز شود.
به گفته باقری فر این فاینانس بهطور مساوی میان دولت و شهرداری تبریز در بازپرداخت اصل و سود تقسیم میشود و تمام تجهیزات خط دوم از محل همین فاینانس تأمین خواهد شد.
خط سوم مترو؛ آغاز حفاری از ترمینال تبریز
مدیرعامل مترو تبریز از آغاز حفاری خط سوم خبر داد و گفت: این خط به طول 10 کیلومتر و شامل 10 ایستگاه است. عملیات حفاری از ترمینال تبریز آغاز شده و تاکنون 100 متر حفاری انجام گرفته است.
وی افزود: انتقال 1200 متر برق از پست امامیه، تأمین 40 میلیارد تومان برای برق و 225 میلیارد تومان برای خط سوم در دستور کار بوده است.
خط چهارم مترو؛ خط روسطحی و مد حملونقل تراموا
به گفته باقریفر، مطالعات خط چهارم مترو تبریز از سال گذشته آغاز شده و تا پایان آذرماه مطالعات پایه به پایان میرسد. این خط به طول 19 کیلومتر و با 23 ایستگاه، بهصورت روسطحی و در قالب تراموا اجرا میشود.
وی افزود: سال آینده عملیات اجرایی فاز اول این خط از فرودگاه تا نصفراه آغاز خواهد شد و هزینههای آن حدود 30 درصد هزینه مترو برآورد میشود.
برنامههای فرهنگی و آموزشی سازمان حملونقل ریلی تبریز
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز از اجرای بیش از 25 برنامه فرهنگی در ششماهه نخست خبر داد و گفت: برنامههایی چون سهشنبههای مهدوی، بزرگداشت مناسبتهای ملی و مذهبی مانند غدیر خم و 22 بهمن و برگزاری نمایشگاههای کتاب از جمله این اقدامات است.
وی افزود: در حوزه آموزش نیز دورههای تخصصی برای راهبران، کارکنان و دورههای HSE برگزار شده است. تبریز، تهران و مشهد تنها شهرهایی هستند که مراکز آموزشی راهبران دارند.
برنامههای ششماهه دوم سال
به گفته باقریفر، در نیمه دوم سال خرید 19 پلهبرقی با اعتبار 200 میلیارد تومان و 29 آسانسور با 44 میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: مهمترین برنامه کاری ما برای ششماهه دوم، خروج تیبیام شرقی از فاز دوم خط دو، در محدوده بلوار باغمیشه تا میدان دانشسراست.
او در پایان یادآور شد: از زمان تأسیس قطار شهری، 6800 میلیارد تومان مجوز اوراق مشارکت صادر شده و تنها در سه سال اخیر، 4900 میلیارد تومان مجوز در این دوره مدیریت شهری اخذ شده است.