
خبرگزاری آریا - معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی از اصلاح شش پرونده بلندمرتبهسازی در تهران خبر داد و تأکید کرد: از این پس، صدور مجوز برای برجسازی تنها بر اساس طرحهای جامع بلندمرتبهسازی هر شهر انجام میشود تا از تصمیمات سلیقهای و مغایر با ظرفیت منابع زیرساختی و زیستمحیطی جلوگیری شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا، غلامرضا کاظمیان در پاسخ به پرسشی درباره ادعای عدول شهرداری تهران از طرحهای مصوب شهری در سالهای 1402 و 1403 و صدور مجوزهای مغایر با ضوابط بلندمرتبهسازی گفت: تخلفات ساختمانی و انحراف از ضوابط شهرسازی، محدود به دوره زمانی خاصی نیست و ممکن است در سالهای مختلف و تحت شرایط متفاوتی رخ داده باشد. اما در سالهای اخیر، دفتر نظارت بر طرحها و پروژههای شهری بهصورت متمرکز وظیفه پایش و نظارت بر اجرای مصوبات و رعایت ضوابط شهرسازی را بر عهده دارد و در تمامی کمیسیونهای قانونی از جمله کمیسیون ماده 5 حضور فعال دارد.
وی افزود: اگر در هر مصوبهای تغییری در تراکم یا کاربری اتفاق بیفتد، دفتر نظارت موظف است بررسی کند که آیا این تغییرات در چارچوب طرح جامع و تفصیلی است یا خیر. چنانچه مغایرت اساسی با طرحهای مصوب مشاهده شود، بهعنوان تخلف اعلام و خواستار اصلاح مصوبه خواهد شد. در صورتی که اصلاح صورت نگیرد یا دلایل ارائهشده از سوی مرجع تصویبکننده قابل قبول نباشد، مصوبه مذکور ابطال میشود.
کاظمیان توضیح داد: در نیمه نخست سال 1402 و بخشی از سال 1403، تعدادی از مصوبات کمیسیون ماده 5 شهر تهران بررسی شد و مواردی از مغایرتهای اساسی با طرح جامع شهر تهران در آنها مشاهده گردید. این پروندهها برای بررسی به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارجاع شد. برخی از آنها در شورای عالی تأیید و برخی رد شدند. در پروندههایی که تأیید شده بودند نیز مشخص شد که هنوز ملاحظات فنی و ضوابط قانونی بهطور کامل رعایت نشده است.
وی افزود: با پیگیری دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و همکاری سازمان بازرسی کل کشور، موارد خارج از ضابطه شناسایی شد و نهایتاً مشخص گردید که شش پرونده از مصوبات کمیسیون ماده 5 و شورای شهرسازی تهران نیازمند اصلاح اساسی هستند. در جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی، این شش پرونده پس از بررسیهای کارشناسی، مورد اصلاح قرار گرفتند. به گفته او، این پروندهها عمدتاً مربوط به پروژههای بلندمرتبهسازی با تراکم بالا در مناطق شمالی و غربی تهران، از جمله مناطق 1 و 22 بودهاند.
کاظمیان تصریح کرد: در برخی از این پروندهها، تصمیم بر کاهش تراکم و در برخی دیگر، بر اصلاح سطح اشغال یا تغییر در نوع کاربری گرفته شد. هدف این اصلاحات، بازگرداندن پروژهها به چارچوب ضوابط مصوب و حفظ توازن شهری بوده است.
وی در ادامه با اشاره به تغییر سیاست در نحوه بررسی پروژههای بلندمرتبهسازی گفت: از سال گذشته، سیاست جدیدی در وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده که بر اساس آن، پروندههای موردی و پلاکبهپلاک برای بلندمرتبهسازی دیگر بررسی نخواهند شد. هر شهری که قصد دارد مجوز بلندمرتبهسازی صادر کند، باید ابتدا طرح جامع بلندمرتبهسازی خود را تهیه و تصویب کند.
وی توضیح داد: این طرحها باید بهصورت شفاف تمام محورهای قابل بلندمرتبهسازی را مشخص کنند و پس از تصویب، برای اطلاع عموم منتشر شوند. به این ترتیب، همه شهروندان بدانند در چه بخشهایی از شهر ساخت برج مجاز است و در چه مناطقی مجاز نیست. هدف از این شفافیت، جلوگیری از تصمیمات سلیقهای و ایجاد آرامش و پیشبینیپذیری برای ساکنان شهرهاست.
کاظمیان گفت: بررسیهای مربوط به این سیاست در شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد و اصفهان در حال انجام است و وزارتخانه تأکید دارد که هیچ پروندهای خارج از این چارچوب نباید بررسی شود.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت تهران گفت: در حال حاضر منتظر دریافت طرح جامع بلندمرتبهسازی شهر تهران از سوی شهرداری هستیم تا پس از ارسال، در کمیته فنی شورای عالی بررسی و تصویب شود. وی افزود: این طرح مشخص خواهد کرد کدام بخشهای تهران قابلیت توسعه عمودی دارند و کدام بخشها باید از ساختوساز بلندمرتبه مصون بمانند.
معاون شهرسازی و معماری تأکید کرد: این موضوع کار سادهای نیست، زیرا باید همه ضوابط فنی و ایمنی، از جمله فاصله از گسلها، شبکه معابر، تأمین زیرساختها و سایر ملاحظات مهندسی در آن رعایت شود.