
خبرگزاری آریا- در نشست تخصصی مشاورین مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه حمل و نقل ریلی با مدیر کل بندر امیرآباد ، راهکارهای عملیاتی برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی کالا در زمینه توسعه صادرات و ترانزیت از طریق این بندر بررسی و بر تخصیص منابع و ایجاد مشوقهای صادراتی تاکید شد.
به گزارش خبرنگارآریادرساری ، در نشست تخصصی راهکارهای توسعه صادرات و ترانزیت از طریق حمل ریلی کالا در بندر امیرآباد که با حضور عبدالکریم درویش زاده و خسرو رشیدی مشاورین حمل و نقل ریلی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، معاونین اداره کل راه آهن شمال و مدیرکل و مسئولین این بندر برگزار شد، افزایش سهم حمل و نقل ریلی و رفع چالشهای لجستیکی مورد بررسی قرار گرفت.
محمدعلی موسیپور گرجی مدیرکل بندر امیرآباد در ابتدای این نشست ضمن برشمردن ظرفیتها و پتانسیلهای این بندر بعنوان یک بندر ریل پایه و همچنین با اشاره به نشست های مشترک بین مدیران راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی و بازدید مدیر عامل راه آهن کشور در سال گذشته و تاکید بر اعمال تخفیف تعرفه ریلی حمل کالا از بندر امیرآباد به بندر شهید رجایی ، خواستار تسهیل و تسریع بر رفع چالش های مسیر ریلی شمال به جنوب شد.
مدیر کل بندر امیرآباد یکی از اقدامات مهم این بندر را ، بهینهسازی مسیر ریلی داخلی بندر در کنار اسکله ها عنوان کرد و افزود، این اقدام با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی و بر اساس آخرین استانداردهای جهانی در حال انجام است و هم اکنون از پیشرفت 65 درصدی برخوردار است که تا دو ماه آینده تکمیل خواهد شد.
عبدالکریم درویش زاده مشاو حمل و نقل ریلی مدیر عامل سازمان بنادر نیز در این نشست، ضمن تاکید بر رفع چالش های موجود در مسیرهای ریلی منتهی به بندر امیرآباد ، بر لزوم توجه دولت و مسئولین راه آهن بر ارتقای توان ریلی، استقرار اپراتور اختصاصی ریلی در بنادر و تخصیص واگن و لوکوموتیو برای انجام مانورهای داخل بندر تاکید کردند.
درویشزاده با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی افزود : با توجه به آمار سالانه تصادفات جاده ای ، سوق دادن کالاها به سمت حمل و نقل ریلی علاوه بر کاهش ترافیک جاده ای و ایمنی راه ها ، سبب کاهش تصادفات و تلفات انسانی نیز میشود.
وی همچنین از پیشبینی اعتباری 1500 میلیارد تومانی دولت برای ایجاد زیر ساخت و توسعه حمل و نقل ریلی در برنامه هفتم توسعه توسط وزارت راه و شهرسازی خبر داد و با تاکید بر هدف سهم 25 درصدی جابجایی کالا از طریق ریل افزود ، مقرر است برای دستیابی به این هدف و برای ترغیب صنایع و تولید کنندگان، خطوط ریل فرعی احداث گردد.
مسئولان راهآهن شمال حاضر در این نشست نیز با اشاره به اقدامات اداره کل راه آهن شمال و دغدغه محدودیت وزنی تردد واگن ها در مسیر خط سیر شمال از فیروزکوه تا سوادکوه به دلیل شیب 28 در هزار ، از برنامهریزی بلند مدت راه آهن شمال برای جذب 1 میلیون و 250 تن کالا از طریق حمل ریلی در قالب یک برنامه پنجساله در استان خبر دادند.
محمد علی موسیپور گرجی مدیر کل بندر امیرآباد در پایان ضمن تقدیر از حمایت های مدیر عامل و مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی در برگزاری چنین نشست های تخصصی ، شرایط اقلیمی و وضعیت تراز آب دریای خزر و نوسانات نرخ ارز را از جمله موانع تکمیل اسکله رو-رو ریلی عنوان کرد و یادآور شد ، با کمیته های تخصصی و انجام کارشناسی هایی که در این زمینه انجام شده است امیدواریم به نتیجه ای مطلوب در تکمیل این پروژه مهم برسیم و با بهره برداری از اسکله رو – رو ریلی و سیاست هایی که در تخصیص سهم ریلی کالا پیش بینی شده است ، شاهد رشد قابل توجهی در عملیات تخلیه و بارگیری کالا و سهم ریلی در بنادر خواهیم بود.