
خبرگزاری آریا -استاندار اصفهان، روز پنجشنبه در جریان نشست توسعه عدالت آموزشی با حضور رئیسجمهور و مدیران کل آموزشوپرورش سراسر کشور، با برجسته ساختن نقش مردم، این مشارکت را حرکتی بنیادین و مردمی دانست که موجب تحقق واقعی عدالت آموزشی و تعمیق اعتماد عمومی در استان شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا در اصفهان، مهدی جمالینژاد با تأکید بر این رویکرد، اظهار داشت: هر کجا مردم اصفهان در عرصه توسعه آموزش و پرورش وارد عمل شدهاند، شیرینترین و ماندگارترین دستاوردها خلق شده است. وی با ارائه آمار پروژههای عمرانی، اشاره کرد که تنها در دهه فجر سال گذشته، بیش از 58 هزار میلیارد تومان و در هفته دولت امسال، 27 هزار میلیارد تومان پروژه آموزشی به بهرهبرداری رسیده است؛ با این وجود، ارزشمندترین این سازهها، مدارسی هستند که مستقیماً توسط خود مردم احداث شدهاند.
استاندار به مشارکت چشمگیر مردم در مناطقی چون خاتونآباد اشاره کرد و گفت: شاهدیم مردمی که شاید با حداقل امکانات زندگی میکنند، برای ساخت مدرسه محل سکونت خود از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. این روحیه، مؤید تغییر نگاه عمیق در مدیریت استان به سمت تکیه بر توانمندیهای داخلی برای حل مسائل است.
وی افزود: تحقق عدالت واقعی زمانی میسر میشود که مردم در هر سطح و با هر میزان ظرفیت، در مسیر توسعه آموزشی همراه شوند؛ زیرا مشارکت مردمی صرفاً زیرساخت نمیسازد، بلکه حس تعلق، انسجام اجتماعی و اعتماد متقابل را در جامعه تقویت میکند.
جمالینژاد اعلام کرد که اصفهان در تشکیل «شورای آموزشوپرورش» رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است. اقدامات انجامشده کاملاً در راستای سیاستهای دولت و وزارت آموزشوپرورش بوده و در استان، نظام مسائل فضای آموزشی شناسایی و اولویتبندی شده است. جلسات «نهضت عدالت آموزشی» به صورت منظم برگزار شده و ارتباطات بینبخشی با تقسیم کار دقیق میان ارکان مختلف برقرار شده است.
استاندار همچنین به فعالیت نظارتشده بر بیش از یکهزار گروه مردمی و داوطلب در این نهضت اشاره کرد و مشارکت کامل شهرداران و شوراهای اسلامی شهرها در ساخت مدارس را یادآور شد.
استاندار خبر داد که تراکم دانشآموزی در مدارس ابتدایی استان به 50 درصد و در مدارس متوسطه به 25 درصد کاهش یافته است. وی تأکید کرد که در کنار نهضت مدرسهسازی مردمی، رویکرد ترکیبی و چندمنظوره در حوزه آموزش دنبال میشود؛ از جمله اجرای طرحهایی نظیر نصب پنلهای خورشیدی، هوشمندسازی فضاها و بهینهسازی مصرف انرژی.
جمالینژاد در پایان نتیجهگیری کرد که این نهضت، حاصل باور به ظرفیت مردم است و در هر کجا مردم میداندار شدند، عدالت آموزشی به معنای واقعی محقق شده و آیندهای روشنتر برای نسلهای آینده رقم خورده است.