
خبرگزاری آریا - در آخرین روز از سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان، نشست خبری فیلم «جادوی عروسکها» برگزار شد. محور اصلی این نشست که با حضور عوامل فیلم و خبرنگاران نوجوان عصر روز سهشنبه پانزدهم مهر ماه برگزار گردید، استفاده شگفتانگیز از جلوههای ویژه بصری (VFX) بود.
به گزارش خبرگزاری آریا در اصفهان، محمدرضا نجفی امامی، طراح جلوههای ویژه بصری فیلم، نکته مهمی را مطرح کرد: «جادوی عروسکها» بیش از 70 درصد خود متکی بر جلوههای ویژه است؛ کاری در این ابعاد که اجرای آن از توان بخش خصوصی خارج است.
این متخصص با 25 سال تجربه در این حوزه، بر اهمیت مطالعه و استفاده از تکنولوژیهای روز تأکید کرد و افزود: اگر فیلمهایی مانند این اثر بهجای سالهای قبل، امروز ساخته میشدند، به واسطه پیشرفت هوش مصنوعی، کیفیت بصری به مراتب بالاتری داشتند.
او نقش هوش مصنوعی را در افزایش سرعت و کیفیت تولید، بدون جلوگیری از خلاقیت فردی هنرمندان دانست.
سعید عباسی، کارگردان فیلم، با ابراز خرسندی از حضور در جشنواره، هدف خود را تولید یک فیلم «ایرانی، مدرن و اصیل» عنوان کرد.
او توضیح داد که «جادوی عروسکها» در واقع نسخه سینمایی برگرفته از سریال 13 قسمتی «هزار افسون» است که با هدف دیده شدن توسط مخاطب واقعی تولید شده است.
محبوبه عرب قنبری، نویسنده اثر نیز تأکید کرد که در طراحی قصه، تلاش کرده تا مفاهیم اصیل فرهنگ ایرانی را به شکلی جذاب ارائه دهد تا مخاطبانی که به قصههای پرکشش خارجی عادت کردهاند نیز بتوانند با اثر ارتباط برقرار کنند.
امیر بیور، بازیگردان پروژه، کار در حوزه کودک و نوجوان را مانند «راه رفتن روی لبه تیغ» توصیف کرد، چرا که توجه به روحیات کودکان بسیار حیاتی است.
او درباره فرآیند انتخاب بازیگران گفت: پس از چهار ماه دورخوانی و بررسی 500 گزینه، بازیگران اصلی انتخاب شدند. کارگردان نیز در مورد استفاده از بازیگران بزرگسال حرفهای، توضیح داد که این افراد در نسخه سریالی نقشهای اصلی و پررنگتری دارند و هدف اصلی، حفظ نجابت کاراکترها به دور از لودگیهای رایج در کارهای کمدی کودک است.
مهبد بیور و مهنا پیراسته، بازیگران نوجوان فیلم نیز با اشاره به سابقه حضور خود در سینما، از تجربههایشان در ایفای نقش در «جادوی عروسکها» سخن گفتند.
در بخش پرسش و پاسخ، یک نکتهسنجی جالب از سوی یکی از خبرنگاران نوجوان مطرح شد که به یک خطای عدم تطابق برند تلفن همراه و نرمافزار استفاده شده در یک سکانس اشاره کرد؛ اشتباهی که کارگردان با صداقت آن را پذیرفت.