وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح نخستین مرکز تست تصادف خودروی کشور:
800 نقطه حادثهخيز اصلاح ميشود/ابلاغ برنامه عملياتي ارتقاي ايمني راههاي کشور با رويکرد نتيجهگرايانه

خبرگزاری آریا - وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلاح قریب به 800 نقطه حادثهخیز، طراحی و ایجاد جادههای بخشنده، افزایش روشنایی جادهها و معابر، ترسیم و ترمیم خطکشیهای جادهای، دوباندهسازی محورها، تکمیل آزادراهها، ایجاد مسیرهای جایگزین و ارتقای سطح سرویس محورهای موجود بخشی از اقداماتی است که با قوت در خانواده بزرگ وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی امروز سهشنبه 25 آذرماه در مراسم افتتاح «نخستین مرکز تست تصادف خودروی کشور» با اشاره به اهمیت ایمنی جادهای اظهار کرد: امروز، در آستانه گامی تاریخی و زیرساختی در مسیر تحقق ایمنی و حفظ جان انسانها ایستادهایم و افتتاح این مرکز با سرمایهگذاری ارزشمند و آیندهنگرانه بخش خصوصی انجام شده است.
وی با اشاره به موضوع تصادفات جادهای تصریح کرد: تصادفات جادهای امروز دیگر تنها یک موضوع فنی در حوزه حملونقل نیست؛ بلکه بهواقع چالشی جدی در حوزه سلامت عمومی، اقتصاد ملی و ثبات اجتماعی است و هر عدد و آماری در این زمینه، حکایت از داغی بر دل خانوادهای ایرانی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکالیف قانون برنامه هفتم توسعه گفت: کاهش 10 درصدی تلفات سالانه جادهای در این قانون پیشبینی شده و برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راههای کشور با رویکرد سیستم ایمن، مدیریت نتیجهگرا و ارزیابیپذیر تدوین و از سوی رئیسجمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
وی ایجاد مرکز تست تصادف را گامی بلند و ضروری در اجرای برنامه عملیاتی دانست و افزود: فقدان یک مرکز جامع، مستقل و با پوشش کامل آزمونها، خلاء بزرگی در نظام حکمرانی ایمنی کشور بود که امروز با افتتاح این مرکز برطرف شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عوامل اصلی تصادفات جادهای شامل خطای انسانی، نقص فنی خودرو و ایمنی راهها است، گفت: وزارتخانههای راهوشهرسازی و صنعت، معدن، تجارت، دو بال اصلی تضمین رانندگی ایمن و دو رکن اساسی در حفظ ایمنی راهها و خودروها محسوب میشوند.
وی به اقدامات وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود: اصلاح قریب به 800 نقطه حادثهخیز، طراحی و ایجاد جادههای بخشنده، افزایش روشنایی، ترسیم و ترمیم خطکشیها، دوباندهسازی محورها و تکمیل آزادراهها از جمله اقداماتی است که در حال پیگیری است.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این تلاشها، بدون بال دیگر، یعنی تولید خودروی ایمن و باکیفیت با نظارت کارشناسانه و موشکافانه وزارت صنعت و معدن کافی نخواهد بود و خودروی ایرانی باید نماد ایمنی و کیفیت باشد.
وی با اشاره به آمار هفتماهه ابتدای سال 1404 گفت: این آمار نشاندهنده افزایش حدود 3 درصدی تصادفات و جانباختن بیش از 12 هزار هموطن است. این ارقام، زنگ خطری جدی است که ضرورت اجرای فوری، دقیق و بدون مصلحتاندیشی برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راههای کشور را فریاد میزند.
وزیر راه و شهرسازی در پایان ضمن تقدیر و حمایت کامل از تأسیس و تداوم فعالیت مرکز تست تصادف خودروی کشور، بر پیگیری مواردی از جمله الزام قانونی انجام آزمونهای برخورد فیزیکی استاندارد، توسعه مرکز ملی آزمون برخورد خودرو و توسعه نظام درجهبندی ایمنی خودرو تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد این مرکز به کانونی برای ارتقای ایمنی و نجات جان انسانها تبدیل شود.