خبرگزاری آریا - همزمان با سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورا در جریان برگزاری مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، اظهار کرد: زیان انباشته این شرکت به 48 هزار میلیارد تومان رسیده و در ماده 141 قرار گرفته است؛ لذا باید سرمایه آن جهت جلوگیری از انحلال افزایش یابد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران طبق برنامه چهار ساله باید هفت هزار و 500 دستگاه فعال در ناوگان تأمین می کرد، یادآور شد: در این دوره تعداد اتوبوس های خریداری شده به هزار و 800 دستگاه رسیده و فاصله زیادی با تعداد پیش بینی شده دارد. شهرداری تهران بیش از پنج هزار دستگاه قرارداد بسته و هزار و 500 دستگاه به دست شهرداری رسیده است.
تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: شرکت شتاب با اینکه دو سال از قرارداد آن گذشته و پیش پرداخت را نیز دریافت کرد، تنها دو دستگاه اتوبوس به عنوان نمونه تحویل داد.

وی با اعلام اینکه روی کاغذ قراردادها منعقد شده و درست است، خاطرنشان کرد: همکاران در شرکت واحد اتوبوسرانی تلاش زیادی انجام دادند اما تجربه نشان داده که مدیریت دولتی پاسخگو نیست. تعداد کارکنان شرکت واحد پیش از این دوره از 18 هزار به پنج هزار نفر رسید اما در کنار آن شرکت خودروسرویس شهر نسبت به جذب راننده اقدام کرد و در کنار شرکت اتوبوسرانی فعال شد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه 600 میلیارد تومان از زیان انباشته شرکت مربوط به دستمزد رانندگان همکار است، اظهار کرد: هزار و 100 میلیارد تومان از زیان انباشته نیز هزینه استهلاک است که در صورت های مالی ارائه شده است. اگر قرار بر ادامه فعالیت شرکت واحد اتوبوسرانی است، شهرداری با جدیت و بدون مماشات باید مسائل را دنبال کند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران هزینه های بالایی دارد و اتوبوس ها با قیمت بالا خریداری می شود و قیمت بلیط اتوبوس بسیار محدود است و 50 درصد از هزینه را شهرداری می پردازد. با این حساب باید سرمایه آن افزایش یابد.
وی اعلام کرد: بنده در سال 1386 تعداد هزار اتوبوس از آقای احمدی نژاد برای شهر تحویل گرفتم.
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز ضمن تقدیر از کارکنان شرکت واحد، اظهار کرد: باید به ابهامات در مورد فعالیت شرکت پاسخ داده شود و میزان زیان انباشته مشخص باشد. از کسانی که تلاش کردند و اتوبوس های برقی به ناوگان اضافه شد، تقدیر می کنیم.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رانندگان زیرمجموعه شرکت واحد در هوای آلوده فعالیت و خدمات رسانی می کنند، اظهار کرد: بنده در طول این چهار سال به اندازه کافی فرصت داشتم که تعداد اتوبوس های خریداری شده در 20 سال گذشته را بررسی کنم که گزارش آن را در نطق پیش از دستور ارائه خواهم کرد.
وی افزود: هیچ زمانی شهرداری هفت هزار و 500 دستگاه اتوبوس فعال به خود ندیده است. ممکن است در مجموع 10 هزار اتوبوس داشته باشیم اما اینکه اتوبوس های فعال هفت هزار و 500 دستگاه باشد، درست نیست.
آقامیری اضافه کرد: هزار و 819 دستگاه اتوبوس و مینی بوس توسط شهرداری تهران و بدون کمک دولت خریده است؛ این درحالیست که در دوره پنجم 123 اتوبوس، 130 مینی بوس و 83 دستگاه اتوبوس بخش خصوصی خریداری شده است. ما کاری با دوره ضعیف پنجم نداریم و باید آمار را با دوران جهادی مقایسه کنیم.
وی با بیان اینکه از سال 1384 تا سال 1396 شهرداری تعداد هزار و 540 دستگاه اتوبوس خریداری کرده است، یادآور شد: از این تعداد هزار و 100 دستگاه اتوبوس بیآرتی بوده است. در کنار آن سه هزار و 968 دستگاه اتوبوس را نیز دولت خریداری کرد و به شهرداری تحویل داد.

آقامیری با تأکید بر اینکه سخاوتمندترین دولت نسبت به شهرداری تهران دولت آقای احمدی نژاد بوده است، تصریح کرد: در دوره قبلی 336 دستگاه اتوبوس و در دوره ششم مدیریت شهری 271 دستگاه اتوبوس از سوی دولت تحویل داده شده و هزار و 800 دستگاه نیز توسط شهرداری خریداری شده است. تا پایان امسال هم 900 دستگاه اتوبوس وارد شهر خواهد شد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اظهار کرد: برنامه روی کاغذ هفت هزار و 500 دستگاه بوده اما به همین نسبت که اجرا شده، باید با دوره های قبل مقایسه شود.
ادامه دارد...