
خبرگزاری آریا - فرماندار شهرستان جم با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای رفع مشکلات جم گفت: تدوین بانک اطلاعات زیرساختی شهرستان جم ضروری است.
به گزارش خبرگزاری آریا استانداری بوشهر، نشست کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرستان جم، روز شنبه به ریاست مسعود تنگستانی، فرماندار شهرستان و با حضور مدیران دستگاههای اجرایی برگزار شد.
در این نشست، ضمن بررسی وضعیت منابع آبی و زیرساختهای حیاتی شهرستان، تصمیماتی در راستای پیشگیری، آمادگی و مقابله با بحرانها اتخاذ شد.
فرماندار جم در ابتدای این نشست با اشاره به ضرورت هماهنگی میان نهادهای اجرایی اظهار داشت: ایجاد آمادگی در ادارات برای پیشگیری و مدیریت بحران از مهمترین محورهای کاری ما در کمیته مدیریت بحران است. فلسفه وجودی این کمیته همافزایی و همپوشانی نهادها در مواقع بحران است و همه دستگاهها باید مسئولیتپذیری خود را در این حوزه ارتقا دهند.
تنگستانی با اشاره به وضعیت نگرانکننده منابع آبی گفت: با گذشت یک ماه از سال آبی جدید، شرایط بارندگی در کشور نامساعد است و شهرستان جم به دلیل عدم بهرهمندی از خط سراسری آب، بیش از سایر مناطق با چالش تأمین آب شرب روبهرو خواهد بود. همانطور که پیشتر نیز تأکید کردهایم، تنها راه پایدار تأمین آب شرب شهرستان، استفاده از ظرفیت دریاست و این موضوع را با مشارکت صنعت در دستور کار داریم.
فرماندار جم با تأکید بر ضرورت اجرای اقدامات پیشگیرانه در حوزه منابع طبیعی و عمرانی یادآور شد: لایروبی فصلی آبراهها و رودخانهها در محدودههای دهیاریها، شهرداریها و منابع آب باید در اولویت قرار گیرد تا از بروز خسارات احتمالی در فصل بارندگی جلوگیری شود.
تنگستانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته پدافند غیرعامل (5 تا 11 آبان) اظهار داشت: آمادگی مجموعهها تنها منوط به هفته پدافند غیرعامل نیست. در برنامههای این حوزه باید راهکارهای مقابله با حوادث و تهدیدها بهصورت دقیق و عملیاتی اندیشیده شود. آموزش همگانی در این زمینه از الزامات است و باید در دستور کار دستگاههای فرهنگی و اجرایی قرار گیرد.
فرماندار جم در پایان با تأکید بر اهمیت نگاه پیشگیرانه و دادهمحور در مدیریت بحران خاطر نشان کرد: پیشگیری و دوراندیشی باید در تمام حوزهها به یک اصل تبدیل شود. لازم است بانک اطلاعاتی جامع از زیرساختهای شهرستان تهیه و بین دستگاهها به اشتراک گذاشته شود تا در مواقع بحران، تصمیمگیری سریع و هماهنگ انجام گیرد.