
خبرگزاری آریا - محمد نوذری استاندار قزوین، در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان، بر لزوم فعالسازی ظرفیتهای اقتصادی استان در بازارهای منطقهای تأکید کرد و از تشکیل «دبیرخانه دیپلماسی اقتصادی» با محوریت استانداری و اتاق بازرگانی برای ساماندهی تعاملات تجاری با کشورهای همسایه خبر داد.
محمد نوذری، استاندار قزوین، در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بر لزوم فعالسازی ظرفیتهای اقتصادی استان در بازارهای منطقهای تأکید کرد و از تشکیل «دبیرخانه دیپلماسی اقتصادی» برای ساماندهی تعاملات تجاری با کشورهای همسایه خبر داد.
نوذری با اشاره به حضور استان قزوین در نخستین نمایشگاه فرصتهای مشترک تجارت و سرمایهگذاری ایران و افغانستان گفت: بازار افغانستان بازار مناسبی است و قزوین با برخورداری از ظرفیت تولید شیشه، مواد شوینده و محصولات صنعتی، میتواند در حوزه صادرات به این کشور نقشآفرینی کند.
وی افزود: باید ظرفیتهای اقتصادی استان قزوین و کشورهای همسایه از جمله افغانستان، تاجیکستان، عراق و دیگر کشورها بهصورت کارشناسی شناسایی شود و همه ابعاد از جمله ملاحظات تجاری و زیرساختی مورد بررسی قرار گیرد.
استاندار قزوین تأکید کرد: به همین منظور، دبیرخانهای تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی در اتاق بازرگانی قزوین تشکیل میشود تا با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، معاونت اقتصادی استانداری و فعالان بخش خصوصی، برنامهریزی و تصمیمگیری برای توسعه صادرات استان به کشورهای همسایه انجام شود.
نوذری با تأکید بر نتیجهمحوری در سیاستهای صادراتی استان اظهار کرد: تعداد کشورهایی که به آنها صادرات داریم اهمیتی ندارد؛ آنچه مهم است ارزش ریالی صادرات و تأثیر واقعی آن بر اقتصاد استان است. لازم است نیازسنجی دقیقی از بازارهای هدف انجام شود تا بدانیم در هر کشور چه میزان و چه نوع کالایی قابلیت صادرات دارد.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال باید خروجی مشخصی از این برنامهها داشته باشیم؛ اقدامات نباید صرفاً در حد شعار باقی بماند. معاون اقتصادی استاندار و رئیس اتاق بازرگانی موظفاند چارچوب اجرایی این طرح را مشخص کرده و اهداف کمی برای افزایش صادرات تعیین کنند.
نوذری با اشاره به تجربه موفق صادرات به عراق گفت: بازار عراق را بهخوبی میشناسم؛ این کشور برای کالاهای ایرانی بهویژه لبنیات بازار مناسبی است. در عین حال، بازار افغانستان نیز باید با دقت بیشتری بررسی شود تا بتوانیم از ظرفیتهای آن برای صادرات استفاده کنیم.
وی در جمعبندی مصوبات جلسه تصریح کرد: بازار افغانستان و تاجیکستان به عنوان دو مقصد اولویتدار، باید بهصورت کارشناسی بررسی و برای هر کدام برنامه عملیاتی تدوین شود. نتیجه فعالیتها باید منجر به صادرات واقعی شود، نه صرفاً بازدید و امضای تفاهمنامه؛ بخش خصوصی باید با روحیه رقابت و چانهزنی فعال در میدان اقتصاد منطقهای حضور پیدا کند. دیپلماسی اقتصادی زمانی مؤثر است که ابزارهای لازم برای رقابت در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد و همکاری میان دولت و بخش خصوصی به شکل واقعی محقق شود.