
خبرگزاری آریا - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در جریان بازدید مشترک رئیس دفتر رئیسجمهور و استاندار گیلان از پروژه راهآهن رشت – آستارا، این طرح را یکی از حلقههای مهم کریدور شمال – جنوب دانست و گفت: تکمیل آن نقش تعیینکنندهای در اتصال شبکه ریلی ایران به اروپا دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، سید محمد حاجیمیرزایی رئیس دفتر رئیسجمهور، هادی حقشناس استاندار گیلان، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، و سردار عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) در بازدیدی مشترک از پروژه راهآهن رشت – آستارا، بر تسریع در روند اجرای این طرح راهبردی و رفع موانع پیشرو تأکید کردند.
در جریان این بازدید، جلسهای کارگاهی با حضور مدیران فنی و اجرایی پروژه برگزار شد و جزئیات مربوط به پیشرفت عملیات و برنامههای تسریع در تکمیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه این بازدید با اشاره به اهمیت راهآهن رشت – آستارا گفت: این طرح یکی از حلقههای اصلی کریدور بینالمللی شمال – جنوب است که با تکمیل آن، شبکه ریلی ایران به مسیرهای ترانزیتی اروپا متصل میشود و جایگاه کشور در تجارت منطقهای ارتقا مییابد.
وی افزود: با دستور ویژه رئیسجمهور و پیگیری مستمر وزارت راه و شهرسازی، امروز بازدید مشترکی با حضور رئیس دفتر رئیسجمهور، استاندار گیلان و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) از روند اجرای پروژه انجام شد و در ادامه، راهکارهای رفع چالشهای اجرایی و مالی در جلسهای تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با تشریح ویژگیهای فنی پروژه اظهار داشت: حداکثر سرعت طراحیشده برای قطارهای این مسیر 160 کیلومتر بر ساعت است و در طول مسیر، احداث 63 دستگاه پل به طول 41 کیلومتر و یک تونل به طول 1,960 متر پیشبینی شده است. همچنین ظرفیت جابهجایی سالانه 15 میلیون تن بار برای این محور در نظر گرفته شده است.
به گفته بازوند، حجم عملیات اجرایی پروژه قابل توجه است و هفت میلیون و 905 هزار مترمکعب خاکریزی، دو میلیون و 418 هزار مترمکعب خاکبرداری، یک میلیون و 842 هزار مترمکعب ماسهبادی، 720 هزار مترمکعب بالاست و 365 هزار متر طول حفاری شمع انجام شده یا در دست اقدام است. میزان بتن مصرفی بیش از یک میلیون و 335 هزار مترمکعب و آرماتور مصرفی نیز حدود 162 هزار تن برآورد شده است. برای بخش روسازی مسیر نیز 485 هزار عدد تراورس و 35 هزار تن ریل پیشبینی شده است.
وی درباره ایستگاههای طراحیشده در این محور نیز توضیح داد: در مسیر رشت تا آستارا 10 ایستگاه شامل رشت، صومعهسرا، ماسال، رضوانشهر، پرهسر، تالش، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا پیشبینی شده است. ایستگاههای رشت و آستارا بهعنوان ایستگاههای تشکیلاتی توسعه خواهند یافت و ایستگاه لوندویل علاوه بر خدمات مسافری، نقش پشتیبانی نیز ایفا میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان تأکید کرد: با برنامهریزی دقیق و همکاری مستمر دستگاههای اجرایی و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص)، تلاش داریم ضمن رفع موانع موجود، روند پیشرفت پروژه را شتاب بخشیم تا این مسیر استراتژیک در زمان مقرر به بهرهبرداری برسد. تکمیل این پروژه، تحولی چشمگیر در توسعه اقتصادی گیلان و افزایش سهم کشور از ترانزیت بینالمللی شمال – جنوب به همراه خواهد داشت.